2012 rugsėjo mėnesio „Verslo klasės“ numeryje galite rasti mano, Vilijos Butėnienės, ir rankdarbiais užsiimančių moterų įžvalgas rankdarbių versle - apie tai rašoma straipsnyje
„Rankų darbo pinigai“.
Straipsnyje pasakojama apie rankdarbių verslo situaciją Lietuvoje, rankdarbių ir verslo sąsają, vardijami sėkmingo rankdarbių verslo bruožai.
Apibendrindama tuos bruožus, pateikiu sėkmingo rankdarbių verslo Lietuvoje pavyzdžių (atskleisiu paslaptį - keli iš jų yra „Rinkodaros rankdarbiams“ skaitytojų sukurti, jų pavadinimus galite rasti skyrelyje
„Nuorodos“). Taip pat įvardinau keletą itin sėkmingų rankdarbių verslo pavyzdžių pasauliniu lygiu. Manau, jog sėkmingo verslo istorijų nemažai ir jos visos originalios kaip ir patys rankdarbiai.
Straipsnyje diskutuojama apie rankdarbių verslo specifiką, įvardijami rankdarbių verslo iššūkiai, dažnai pasitaikančios klaidos ir pasiūlomi jų sprendimo būdai.
Šiame įraše pasidalysiu savo mintimis, kurios nebuvo skelbtos straipsnyje. Kalbant apie rankdarbius, beveik visad minimos mamos, senelės -
moterys, rankdarbių kūrėjos. Tačiau rankdarbių gamyba net ir istoriškai nėra priskiriama išskirtinai moterims: juk gausu medžio, molio, metalo dirbinių, kurie daugiau atliekami vyrų. Šiuolaikinėje visuomenėje įsišaknijęs požiūris, jog rankdarbiai – moterų stichija, tačiau aktyvių šio požiūrio laužytojų vis daugėja: internete paplitęs vaizdelis apie Skandinavijoje gyvenančius ir profesionaliai mezgančius
vyrus, pasaulyje gerai žinomo ir įtakingo portalo apie rankdarbių verslą
autorius, įvairių rankdarbių kūrėjas ir sėkmingas verslininkas - taip pat vyras, nemažai vyrų kuria papuošalus, dėžutes, statulėles iš kaulo, metalo, medžio, plastmasės. Todėl rankdarbių kūrimą, o tuo labiau rankdarbių verslą sieti su močiučių mezgamomis kojinėmis tampa vis nesaugiau. Aš asmeniškai labai mėgstu su šia tema susijusias nuotraukas. Štai kelios iš jų:
Žurnalistė teiravosi, ar yra pakankamai pirkėjų, norinčių pirkti rankdarbių - kaip juos privilioti pirkti tai, ką, iš esmės, jie galėtų pasigaminti patys?
Mano manymu, rankdarbiai labai paplitę: juos kuriančiųjų gretos nuolat pasipildo naujais kūrėjais, internete ir spaudoje galima rasti schemų, kaip pasigaminti rankdarbių, todėl sudaromas įspūdis, jog kiekvienas gali kurti. Ši situacija itin palanki plėsti rankdarbių verslui: rankdarbių kūrėjai įžvalgiai pasinaudojo šia galimybę ir siūlo įvairių rankdarbių mokymų. Žmonės mokomi gaminti rankdarbius mugių metu, rankdarbių parduotuvėse ir panašiai. Kadangi rankdarbių kūrėjas ne tik išmano gamybos techniką, bet gali to išmokyti ir kitus, jis bus laikomas tos rūšies rankdarbių gamybos ekspertu. Dalis žmonių, lankančių rankdarbių mokymus, ketina savarankiškai pradėti kurti, kiti lankosi iš smalsumo, norėdami išmokti dar vieną techniką. Tikėtina, jog šių dirbtuvių metu įgytus įgūdžius reikės lavinti dar ilgokai, o artėjančiam bičiuliui gimtadienio proga visgi įsigysite profesionalo sukurtą rankdarbį. Šie žmonės gali tapti rankdarbių pirkėjais, nes pasitikės kūrėjo profesionalumu, kuris buvo įrodytas mokymų metu.
Rankdarbių mokymai – taip pat palankus laikas susipažinti su žmonėmis tolesnei veiklai ir projektams kurti. Tai galimybė susipažinti su kitais rankdarbių mokymų organizatoriais, su kuriais galima kurti bendrus projektus, dalyvauti mugėse, kurti elektroninę parduotuvę, rengti bendras reklamos kampanijas. Apie rankdarbių mokymus rašyta
čia.
Kita mintis susijusi su mados verslu: ar rankdarbių versle galioja tendencijos kaip mados versle? Kokios jos? O galbūt jas lemia tiesiog ekonominė situacija?
Rankdarbių verslo ir mados verslo tendencijas gretinti reikėtų atsargiai, nes labai skiriasi šių verslų mastas. Ekonominė situacija paveikia verslo sprendimus, tačiau tendencija išlieka. Rankdarbių kūrėjas, kaip ir mados dizaineris, turi būti stipri ir ryški asmenybė, jog kūriniai taip pat tokie būtų. Rankdarbių savitumas labai svarbus pristatant kūrinius rinkoje ir padeda atkreipti pirkėjų dėmesį. Kita tendencija – mados dizaineriai, išmanantys mados vadybą, teisę, finansų valdymą. Šių žinių taikymas praktikoje verslą daro sėkmingesnį – Lietuvos rankdarbių kūrėjai taip pat pradeda domėtis užsienio patirtimi, po truputį ją taikyti praktikoje. Mados versle daug dėmesio skiriama prekės ženklui plėtoti, rankdarbių kūrėjui taip pat naudinga plėtoti savo prekės ženklą, didinant atpažįstamumą rinkoje, siekiant pritraukti nuolatinių pirkėjų-kūrybos gerbėjų. Mados versle pastebimas poreikis nuolat plėtoti bendradarbiavimą su kitais rinkos dalyviais, tai aktualu ir rankdarbių verslui. Mintys apie mados ir rankdarbių verslų gretinimą kyla iš anksčiau mano parengtų straipsnių iš „Mados infekcijos“ seminarų
pavasarį ir
rudenį.
Vilija Butėnienė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą