Nepaprastai džiugu, jog „Mados infekcija“ tęsia seminarų ciklą, skirtą mados verslui Lietuvoje skatinti. „Rinkodara rankdarbiams“ apsilankė šiame seminare ir su skaitytojais dalijasi įspūdžiais ir informacija, kuri pravers ir rankdarbių versle. Juolab kad rankų darbo aksesuarai, įvairūs dekoro elementai yra glaudžiai susiję su mada. Pirmiausia apžvelgiamas Lise Skov, Kopenhagos verslo mokyklos profesorės, pranešimas.
Profesorės moksliniuose projektuose tiriami etiniai, socialiniai ir ekonominiai drabužių dizaino ir mados aspektai. Pranešime Lise Skov pristato 45 Danijos mados dizainerių karjeros ir gyvenimo istorijų tyrimą. Ši patirtis tiek gera, tiek ir bloga – lyginama, kokiais veiklos principais rėmėsi kūrėjai, kokias dažniausias karjeros ir verslo klaidas jie darė, kokie sprendimai lėmė jų sėkmę versle.
Mados dizainerių buvo teirautasi, kaip jie sužinojo, kad nori užsiimti kūryba, tapti dizaineriais. Dalis apklaustųjų nurodė mokslą ar dirbtą darbą, nulėmusį tolimesnį sprendimą. Pastebima, jog žmonės ilgainiui prieina virsmo tašką, kuris skatina apsvarstyti savo gyvenimą, pasirinktą kryptį, nuspręsti, kas gyvenime yra svarbu. Šiame etape dalis apsisprendžia siekti darbo-asmeninio gyvenimo pusiausvyros arba turėti nuosavą verslą.
Profesorė nurodo, jog yra tokie mados verslininkų tipai:
· verslininkai su siuvimo mašina (amatininkai, išmanantys tam tikrą techniką);
· verslininkai su prekiniu ženklu (šis atvejis dažnai pasitaiko, kai kūrėjo artimieji išmano vadybą ir pasiūlo sprendimus (pavyzdžiui, kaip populiarinti savo prekės ženklą, kaip sulaukti daugiau viešumo ir pan.));
· verslininkai su gera idėja (žmonės, kurie pastebi tam tikrų daiktų rinkoje trūkumą, įvertina galimą pelną; ir, įkvėpti savo idėjos, atkakliai ją įgyvendina);
· verslas verslui (B2B) (teikiamos paslaugos kitam verslui. Pavyzdžiui, rankdarbių verslo atveju tai galėtų būti rankdarbių schemos žurnale.).
Profesorė teigia, jog dviem paskutiniams verslininkų tipams priklausantys žmonės jautėsi laimingi, o jų veikla buvo pastovi, ilgalaikė. Vadinasi, išlikti ir plėtoti sėkmingą veiklą mados versle labiausiai padeda įkvepiančios idėjos įgyvendinimas ir bendradarbiavimas su kitais rinkos dalyviais (pavyzdžiui, rankdarbių žurnalais).
Kokios klaidos egzistuoja mados versle? Štai jų sąrašas:
· tikėjimas, jog vien įvaizdis gali užtikrinti sėkmingą veiklą. Viešumą lemiantys įsimintini rankdarbių pristatymai, gražus pateikimas, žiniasklaida, įvairių prizų teikimas pirkėjams neužtikrina gero verslo.
· Įžvalgos praradimas atliekant per daug darbų. Kartais kūrėjas gali vykdyti pernelyg daug darbų – toks krūvis neleidžia nustatyti tinkamų prioritetų, neatsiranda laiko ramiai pagalvoti apie verslą. Verslą reikia kaip įmanoma supaprastinti: galbūt nebūtina turėti prekybos atstovų įvairiuose regionuose, o pakaktų veiklą vykdyti internetu.
· Pamiršimas, jog egzistuoja asmeninis gyvenimas. Kartais kūrybiniam procesui, po to – ir rankdarbių prekybai, platinimui reikia daug dėmesio, todėl šeimai gali jo trūkti. Profesorė rekomenduoja pailsėti nuo veiklos, skirti laiko artimiesiems. Galbūt vertėtų pakeisti vietą – tai gali tapti nauju įkvėpimo šaltiniu, padėti atrasti naujų galimybių.
· Pasitikėjimas žmonėmis. Dalis verslų žlunga dėl santykių tarp verslo partnerių, pavyzdžiui, kūrėjų ir kūrinių platintojų nesutarimų. Tačiau vertėtų daug dėmesio skirti ryšių kūrimui ir plėtojimui, pasikliauti intuicija, įsitraukti į profesinę organizaciją (rankdarbių klubus, susivienijimus).
Lise Skov sako, jog mados dizainas laikytinas kaip teikiantis naudą visuomenei, o ne nuolat augantis ekonomine prasme. Todėl verta nuolat pasitikslinti, kokiame versle veikiama, kokią pirkėjų patirtį norima formuoti: ar rankdarbiai bus
gaminami masiškai, daug dėmesio skiriant gamybos technologijai, ar
kuriami, daug pastangų ir laiko teikiant idėjai išgryninti, naujovių paieškai. Tai nagrinėta
straipsnyje apie rankdarbių rūšis.
Ar dalyvavote „Mados infekcijos“ seminare? Ką manote apie šio tyrimo rezultatus?
Įspūdžiai iš rudenį vykusio „Mados infekcijos“ seminaro apie mados verslą.
Vilija Butėnienė
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą